Thursday, December 18, 2014

semoga aku dipilih jadi tetamu Allah

assalamualaikum. apa khabar semua. hari ni dah masuk 8 hari ayah aku berada di mekah untuk megerjakan umrah. alhamdulillah rezeki ayah untuk sampai ke tanah suci. macam mana la agaknya perasaan ayah dan abang aku bila sampai dekat sekat. aku teringin sekali untuk ke sana suatu hari nanti. nak lihat sendiri keindahan yang rata-rata orang duk cerita.subhanallah.hati ni teringin sekali untuk sampai ke sana.

harap ayah dan abang buat ibadat dengan penuh semangat. bukan senang nak sampai dekat sana. bila dah diberi peluang buat la sebaik mungkin. mudah mudahan dapat umrah yang sah dan mabrur. amin.

Saturday, October 25, 2014

salam maal hijrah

assalamualaikum semua..lama betul ye aku tak update blog ni. rindu pulak. kesian kat blog aku tinggal lama-lama macam tak bertuan dah. Sebelum tu aku nak ucap selamat tahun baru hijrah kepada kenalan semua semoga kita semua dapat berhijrah ke arah yang lebih baik.

ha malam ni aku nak kongsi pada semua yang sekarang ni aku tengah hamil 4 bulan dah. syukur pada Allah atas rezeki ini. takut jugak sebenarnya. biasala anak sulung, tiada pengalaman lagi melahirkan anak.apapun doakan aku sihat walafiat ye semua.

alhamdulillah sepanjang hamil ni tiada apa-apa alahan yang teruk setakat muntah dua tiga kali tu biasa la. tu pun sebab salah makan benda-benda yang meloyakan. doakan aku dapat anak perempuan. tapi kalau Allah nak bagi anak lelaki pun apa salahnya kan.

mencabar betul hamil masa tengah-tengah belajar ni kan? nanti perut semakin membesar.. penat sikit la ulang alik pergi kuliah. tapi jangan risau la. semoga Allah bagi kekuatan.

Wednesday, July 23, 2014

hampir nak beraya dah

assalamualaikum..sekarang ni tinggal berapa hari lagi kita akan berpuasa dan aku hari ni dah start khusyuk dengar lagu raya di pejabat.dengan slumbernya..sebenarnya sedih. ramadhan akan pergi tak lama lagi.bulan ni bulan yang sangat mulia.ganjaran amalan di tambah berlipat ganda.sangat beruntung pada bulan ramadhan ni..aku rindu.aku sayang untuk berpisah dengan bulan mulia ni ya ALLAH.semoga kami semua diberi lagi kesempatan bertemu dengan ramadhan tahun ni..:'(

Monday, May 26, 2014

~*selamat malam dunia*~



malam...
kini ia datang lagi..
dan mengakhiri episod kehidupan..
yang telah aku coret pada hari ini..
bermula pagi ku..
penuh dengan cahaya..
dari sang suria..
yang diawalnya..
malu malu menampakkan diri...
lama kelamaan..
kian gagah menyinari...
segenap alam semesta...
sehinggalah ia merangkak pergi..
tatkala tirai malam berlabuh...
merangkak menutupi senja..
burung burung turut berkicauan..
di ufuk timur...
langit kian merah...
bayu kian dingin..
bulan mulai terbit...
teratur sungguh ciptaanMu Rabb...

kini..
aku di sini..
terasa ingin menutup kembali..
kelopak mata yang telah lelah ku buka sepanjang hari ini..
untukku berlayar di alam mimpi..
yang penuh fantasi..
tersasar dari realiti..
namun itulah yang terkadang amat bererti..

ya Allah tuhanku...
berikanlah aku rahmatMu..
moga tatkala mentari terbit tatkala esok tiba..
masih kelopak mata ini...
bisa terangkat...
bisa melihat dunia lgi..
bisa melihat wajah wajah kesayanganku..

namun andai tidak..
biarlah Kau gantikan semua itu..
dengan hadiah bertemu denganMu...
tuhan ku yang Maha Pengasih...
selamat malam dunia...
selamat malam semuanya....
jagalah tidurku..
wahai Allah yang tak pernah tidur....

Wednesday, May 7, 2014

anda takkan menyesal join bisness 1whp.

malam ni saya ambil masa sikit untuk promot bisness yang saya baru saja join. dulu just pandang serong jer dekat bisness macam ni sebab dah banyak kali join tak takde hasil.tapi sekarang bila tengok ex classmate yang join dapat income lumayan terus tertarik. ha, mesti dah pernah dengar kan pasal bisness ni. nak join just bayar rm55 sahaja dan anda akan dapat id dan pasword untuk login.. bayangkan dengan duit rm55 tu bukan banyak pun.boleh beli apa je kan. tapi kalau join bisness ni ditambah dengan usaha untung-untung awak dapat jadi orang senang. boleh kumpul duit buat kawen kan. so kalau ada yang berminat if terbaca entri ni boleh terus cari saya dekat facebook ye.

Sunday, May 4, 2014

The Amazing Spider-Man 2 - OFFICIAL Trailer - In Theaters May 2014













sekarang ni cerita spiderman tengah menggegar pawagam. walaupun aku tak berkesempatan lagi nak tengok jadi aku baca dulu sinopsis cerita ni. best katanya. lagipun aku memang berminat dengan cerita macam ni. 


Dalam kisah yang diambil dari komik karya Stan Lee dan Steve Ditko ini, diceritakan hubungan Peter dan Gwen (Emma Stone) masih terjalin dengan baik. Meski terkadang pesan terakhir ayah Gwen untuk menjauhi anaknya masih begitu mengganggunya.  Ditengah kesibukkannya, muncul masalah baru, sebuah penjahat kuat mengancam keselamatan penduduk kota New York. Penjahat itu bernama Maxwell “Max” Dillon atau yang biasa dikenal Electro (Jamie Foxx). Seperti penjahat super lain, tokoh ini memiliki kekuatan mutan dan dapat mengendalikan medan listrik, sebagai pertahanan diri sekaligus senjata.  Ditengah pertempurannya, Peter Parker, karakter dibalik Spider-Man secara tak sengaja bertemu dengan sosok teman lama, Harry Osborn (Dane DeHaan). Bukan pertemuan biasa, melalui Harry Peter menemukan berbagai petunjuk masa lalu yang berhubungan dengan riset dan kematian orangtuanya.  Selain Andrew Garfield dan Emma Stone, dalam sekuel kali ini sutradara Marc Webb menghadirkan wajah-wajah baru di cerita film ini. Seperti Jamie Foxx, Shailene Woodley, Dane DeHaan, Colm Feore, Paul Giamatti dan Sally Field

Sunday, April 27, 2014

kelebihan selawat tafrijiyah


assalamualaikum. mungkin kawan-kawan tak pernah dengar pun nama selawat ni kan. saya kata mungkin ya. kalau dah pernah dengar serta beramal alhamdulillah la.selawat ni sudah lama diamalkan oleh ulama'-ulama' kita. mari kita pakat beramal ye. dengan izin Allah banyak manfaat dan fadilatnya. dekat bawah ni saya sertakan selawatnya. 





"Ya Allah! Limpahkanlah rahmat yang sempurna dan berilah kesejahteraan yang sempurna kepada junjungan kita Nabi Muhammad SAW yang menjadi sebab terlepasnya sesuatu yang masih mengalami jalan buntu dan terbukanya kesempitan serta didatanginya semua hajat dan diperoleh semua pemberian serta Husnul Khatimah (sempurna akhir hayatnya) dan diturunkan siraman mendung hujan lantaran keagungan baginda. (Dan limpahkanlah rahmat dan salam) kepada keluarga baginda dan sahabat di dalam setiap kerlipan mata dan nafas dengan bilangan semua yang diketahui oleh-Mu, wahai Zat yang menguasai seluruh alam".

Selawat Nariyah disebut juga selawat "Tafrijiyyah" yang ertinya terbuka sehingga menjadi lapang. Selawat ini jika diamalkan dapat menghilangkan kesempitan dengan izin Allah SWT. Bagi seseorang yang menginginkan agar kehidupan sehariannya berjalan lancar, jauh dari gangguan dan persaingan sebaiknyalah ia mengamalkan selawat ini dengan membacanya selepas solat fardhu sebanyak yang ia mampu.


semoga bermanfaat..:)

Saturday, April 19, 2014

bisikan jahatkah yang sedang menguasai?

malam ni tiba-tiba rasa macam ada benda yang tak kena. Sampai fikiran aku tak menentu sekali . tak salahkah aku cemburu tengok orang lain berbahagia sedangkan aku seakan semakin dilupakan. aku tak pinta lebih pun daripada kamu kawanku. yang aku ingin adalah berbicara jujurlah pada aku. apa aku ni kawan yang membosankan ataupun buat hatimu tak senang. ye aku akui aku sunguh banyak kekurangan. kalau di sekolah menengah dulu kita pernah tidak bertegur sapa disebabkan salah faham. aku menyangka yang kita tak mungkin berkawan kembali. tut-tut kembali bertemu du universiti dalam satu pasukan.

aku cemburu tengok kamu melayan dia lebih. tanpa bersifat adil dengan aku. ataukah aku yang berfikiran kolot hah??apa yang buat kamu seakan tak berapa nak masuk dengan aku? apa lagi yang perlu aku buat. tolong la terus terang dengan aku. tolongla.

memang aku tak boleh nak paksa kamu suka aku macam kamu suka kawan yang lain. tapi sekurang-sekurangnya jangan lah menampakkan sangat yang kamu tak berapa suka aku. sekalipun aku bukan kawan yang baik, tapi ketahuilah yang aku selalu ingat kenangan kita dulu. menangis bersama-sama. masa di sekolah menengah sekali. bila di universiti kita sekali lagi menangis sama-sama disebabkan satu hal yang hanya kita bertiga saja tahu. tak kan tiada sekelumit sayang pun pada aku sebagai kawan, tolong la kawan meskipun sekarang masing-masing sudah punya teman baru. tak kan tak pernah ada sekelumit rindu pun pada aku yang pernah hadir dalam hidupmu.

ok lepas pada ni aku mungkin akan bertindak bersahaja bila bersua. aku tak kan boleh paksa kamu untuk sayang dan suka aku. tapi yang hairan macam mana aku boleh pulak selalu rindu padanya. ish perasaan buruk selalu hadir beserta sangkaan yang kurang enak!!!!

Saturday, March 29, 2014

Siapakah org yg paling mulia di sisi Allah?

Dalam sebuah riwayat hadith di nyatakan
Ketika itu baginda sedang duduk berkumpul dengan sahabat2 baginda
Diantaranya ialah saidina Abu Bakar , Umar , Uthman , Ali dan lain2

Baginda s.a.w. bertanya kepada sahabat ,
“tahukah kalian siapakah hamba Allah yg paling mulia di sisi NYA?”

Tiba2 salah seorg sahabat berkata ,

“Para malaikat ya Rasulullah!”

Nabi Muhammad s.a.w. berkata ,
“Ya , mereka mulia.Mereka dekat dengan Allah dan mereka sentiasa bertasbih dan beribadat kepada Allah.Tentulah mereka mulia tapi bukan itu yg aku maksudkan”

Sahabat2 terdiam lalu berkata ,
“sudah tentulah para nabi ya Rasulullah”

Baginda menjawab ,
“ya , sudah tentulah mereka mulia.Mereka utusan Allah.Bagaimana mungkin mereka tidak mulia tapi ada lagi yg lebih mulia”

Sahabat2 terdiam kembali lalu mereka berkata ,
“Adakah kami ya Rasulullah? Adakah kami yang mulia ya rasulullah?”

Baginda memandang wajah sahabat satu persatu lalu tersenyum.Baginda berkata ,
“Sudah tentulah kalian semua mulia.
Kalian semua dekat dengan aku.
Kalian membantu perjuangan aku.
Bagaimana mungkin kalian semua tidak mulia.
Sudah tentulah kalian mulia tapi ada lagi yg  lebih mulia”

Sahabat2 terdiam dan tidak berkata apa-apa

Tiba2 baginda s.a.w. menangis di hadapan sahabat2

Rasulullah mengangkat wajahnya , sambil air mata berlinangan membasahi pipinya baginda bersabda ,
“Mereka adalah manusia-manusia yang lahir jauh setelah kewafatan ku.

Mereka mencintai Allah , mereka tidak pernah melihat wajahku.

Mereka tidak pernah memandang ku dan mereka tidak pernah melihat wajahku seperti kalian semua tapi MEREKA SANGAT MENCINTAIKU”
“Mereka yang mulia , merekalah UMMATKU!”

Saturday, March 22, 2014

percutian di pulau perhentian.:)

salam baru hari ini berkesempatan nak update blog tentang percutian di pulau perhentian beberapa minggu lepas. menarik jugak tempat ni. alhamdulillah syukur kerana dapat rezeki untuk kenal pulau dekat daerah sendiri. paling tak tahan mabuk laut masa nak pergi snorkeling. mungkin salah makan kot sampai rasa loya semacam saja. sesampai di sana pergi ambil kunci dekat reception "ombak resort". ok la resort tu. ok tak nak cakap banyak just nak kongsi gambar yang kami tangkap kat sana..hehe. gambar ni time baru sampai dekat pulau.






                                                        yang ni dari arah shari la resort.



ni cantik kan.serius aku suka sangat tengok pemandangan ni.subhanallah.






sempat lagi tunggu sunset.



ni tempat makan.


bot dikerah tuntuk cari mh370.hehe

                                             


masa snorkeling. giler takut masa tengok kat bawah. air dalam sungguh. dah la takut air.tapi buat-buat steady. dapat tengok ikan nemo yang kecik comel. syukur sangat diberi rezeki pergi pulau. tengok keindahan ciptaaan Allah yang sangat2 cantik. terima kasih untuk suami tersayang..:)

Tuesday, March 18, 2014

misteri kehilangan MH370

sejak akhir-akhir ini kita di gembar gemburkan dengan kehilangan pesawat mh370 tu.semua orang tahu itu kan. Dan dua tiga hari jugak aku serabut kepala dengan berita kehilangan ni. bukan apa, cuma sedih dan pelik kenapa tiba-tiba boleh hilang dan tak dapat nak kesan. dalam kepala aku dapat menyangka yang kehilangan ni berlaku dengan bersebab dan seperti telah di rancang. biasala kan manusia ni mempunyai naluri dan kadang kala ianya tepat.

semakin hari semakin banyak spekulasi yang di cipta orang ramai.dan dengan sebab tulah aku serabut. banyak sangat cerita yang aku dengar.last sekali aku jauhkan diri sebentar daripada perkara ni. sibuk dengan kuliah. tengok berita jarang-jarang. sebab aku tak berapa percaya berita dekat tv. susah jugak kan.

dan yang terbaru ni aku ada terbaca blog seseorang ni. aku kagum dengan fikrah serta analisa yang dia buat. dan aku tak sabar giler lah nak tahu kemuncak kisah kehilangan pesawat ni. sejak dua menjak ni aku rasakan semacam misteri ini akan terungkai tak lama lagi. ok aku masih sabar menanti.

apapun, dengan harapan agar semua penumpang yang ada kat dalam tu selamat dengan izin Allah taala. harap betul2 selamat. bumi sekarang dah terlalu tua. dunia akhir zaman. dengan itu kita semua harus sedar dan memohon keampunan daripada Allah atas segala salah laku yang terdahulu. sementara masih punya waktu untuk bertaubat. taubat itu semacam kita u-turn kereta,  apabila kita sedar kita tersalah jalan so kita kena lah u-turn ye..masih punya kesempatan buat semua.aku pohon maaf sekiranya aku pernah menyakiti kalian,

sekian.

Sunday, March 16, 2014

bacalah dengan nama Tuhanmu!

✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa." Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

ⅰ- Pemimpin yang adil.

ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.

ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah".

ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dengan para Nabi". Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga 'Arasy itu tiba dibumi.

✐ 'Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari 'Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & 'Atid / Kiraman Katibin.

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta'ala dengan Maha Bijaksana.

✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.

ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.

ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

✐ Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

Rujukan:
Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al-
Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW:
❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞
Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :

① Sedekah/amal jariahnya.
② Doa anak²nya yang soleh.
③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.

Friday, March 14, 2014

ceria cinta

malam ni tengah merindui suami tersayang,nak meseg kan takut terganggu. sungguh sangat rindu dia..dia suami yang baik..kelakar dan selalu menghiburkan hati. yang penting dia sangat comel. suka tengok muka dia waktu tidur. serius rindu sangat2. harap dia sihat selalu dan tak kan pernah lupakan aku.

Tuesday, February 4, 2014

perempuan gatal episod 1

alkisahnya aku dan suami berjalan2 di shahbandar.saja pusing-pusing takut ada barang yang berkenan dihati.tiba-tiba aku melangkah laju ke arah gerai jualan cermin mata.suruh suami try satu cermin mata ni.dia pulak pakai dan nampak macam skema dan bagi salam macam budak skema.saja-saja tunjuk gaya.sekali sorang perempuan seksi sebelah dengan yakin jawab salam suami aku.huh!mana aku tak marah.bini ada sebelah boleh dia nak mengorat laki orang.angin satu badan la aku malam ni.geram jugak nak sound tapi mulut ni macam kaku dan terkejut.tahu la suami aku handsome bro.tapi agak-agak lah.memang aku tak puas hati gila lah dekat kau betina.huh kalau lah dia baca entri aku nih.

Thursday, January 2, 2014

take note! asas perkahwinan

Jika asas perkahwinan adalah kerana HARTA, maka pasangan bakal bercerai jika EKONOMI dalam rumah tangga merudum dan MUFLIS.

Jika asas perkahwinan adalah kerana KEPUASAN NAFSU, maka pasangan akan selalu bertengkar jika suasana di bilik tidur tidak memuaskan.

Jika asas perkahwinan kerana KECANTIKAN WAJAH dan tubuh badan, pasangan akan lari apabila rambut beruban, muka kerepot atau badan jadi gendut.

Jika asas perkahwinan kerana ANAK, maka pasangan akan mencari alasan untuk pergi jika hati (anak) tidak hadir.

Jika asas perkahwinan kerana KEPERIBADIAN, pasangan akan lari jika orang berubah tingkah lakunya.

Jika asas perkahwinan kerana CINTA, hati manusia itu tidak tetap dan mudah terpikat pada hal yang lebih baik, tambahan pula manusia yang dicintai pasti mati atau pergi.

Namun,

Jika asas perkahwinan kerana ibadah kepada Allah, sesungguhnya Allah itu kekal dan Maha Pemberi Hidup kepada makhluk-Nya. Allah mencintai hamba-Nya melebihi seorang ibu mencintai bayinya.