Sunday, September 29, 2013

XPDC JELAJAH GUA TEMPURUNG PERAK.SERIUS MENCABAR!(26-28 SEPTEMBER 2013)


 Assalamualaikum..ok untuk entri kali ini aku nak cerita sedikit tentang pengalaman aku ketika menyertai xpdc jelajah gua tempurung pada hari khamis hari tu.program ni berlangsung selama 3 hari 2 malam.untuk makluman semua,gua tempurung tu merupakan gua yang terbesar di semenanjungJ.sebelum tu aku nak cerita dulu dari awal.he.sebelum dapat tahu sape2 yang terpilih untuk pergi kem ni,ada buat pemilihan dulu.so pada hari selasa tu aku ada terima meseg daripada encik fauzan(ketua program) mengatakan yang aku terpilih untuk ke XPDC tersebut.apa lagi aku terus meseg husband aku nak tahu dia terpilih ke tidak.ok dia pun terpilih.aku takdelah happy sangat.hehe jahat tak?bukan apa,aku sedih sebab kawan2 aku semua tak dapat.

Tanpa berfikir panjang aku meseg dekat encik fauzan yang aku nak buat rayuan untuk kawan aku supaya dia pun dapat join.lepas tu dia balas “ok.petang ni datang taklimat”.huh punya la aku happy.berjaya sorang.pastu aku meseg kauthar pulak suruh dia buat rayuan.tapi malangnya meseg dia tidak berbalas.sob3 sedih.petang tu pergi dengar taklimat program dekat gymnasium.tetiba ramai pulak yang tak jadi pergi xpdc tu.tarik diri.ketua program pulak Tanya aku ada lagi tak kawan2 yang nak join.aku pun terus la meseg hasmah dan kauthar.pastu diorang confirmkan yang diorang nak ikut sama.ok settle dengan tulis nama diaorang serta buat surat pengecualian kuliah sekali.

Pada hari khamis jam 9.30 pagi kami semua bertolak ke perak.sampai sana dalam pukul 7 la lebih kurang.semua di arah buat persiapan memasang khemah dan yang perempuan kena masak.aku merangkap sebagai ajk makan minum segera lah pergi masak.masak biasa2je malam pertama tu.aku just goreng sayur je.lepas semua siap.suami aku pula merangkap penghulu memanggil semua peserta untuk menjamu selera.so lauk kitaorang malam tu ayam masak merah dan sayur goreng.semua makan dengan seleranya.(selera la sangat)
ni khemah yang telah siap di pasang.
Lepas siap je makan terus kena berkumpul pada jam 10 sebab ada “night walk” malam tu.kitaorang kena berjalan dalam gelap. nasib baik bertemankan lampu suluh.kalau tak terpijak taik lembu.lepas tu kena masuk dalam air.cuba bayangkan kena redah masuk air malam2.ntah ada lintah ke dalam air tu.pastu berjalan atas darat pulak.pastu masuk pulak dalam sungai.berjalan melalui sungai yang airnya boleh tahan sejuk.sekali aku terjelepok jatuh sebab terpijak batu.huhu..yang paling kelakar sekali.kitaorang kena angkut balik dengan lori.dah macam pendatang tanpa izin aku tengok berdiri kat belakang lori ramai2.

Tiba pulak hari kedua,kitaorang berkumpul untuk memulakan xpdc jelajah gua tempurung.masuk je gua tu ‘pakcik’tunjuk gambar2 yang terbentuk hasil daripada hakisan air aku rasa.ada bentuk suami cium isteri,gambar kucing,imam dan makmun tengah solat pastu buaya makan gajah.muka orang pun ada.ni dia….





Masa dalam gua tu jugak kitaorang kena naik anak tangga.huh lenguh belakang nak kena panjat satu-satu.lepas tu dah tak berjalan ikut tangga dah.kena redah air dalam gua tu.kena merangkak pun ada.yang paling aku gerun sekali masa setiap orang kena sliding turun ikut batu yang tinggi.lebih kurang kena gelongsor turun la.aku rasa macam aku ni nak bunuh diri je.dah la tinggi.kat bawah tu ada husband aku dan budak2 laki lain yang akan sambut.dengan perasaan yang sangat takut gelongsor perlahan2.sampai jer dekat bawah aku terus menangis.aku takut sangat wei.dah lah tinggi.ni merupakan pengalaman baru bagi aku.serius aku tak pernah buat macam ni.selepas tamat je jelajah gua tempurung tu kitaorang semua bergambar ramai2.macam2 gaya ada.he

Malam tu pulak kami ada ‘barbique’.maaf aku tak reti nak eja.kih3.beberapa orang sahaja yang duduk dekat dapur.yang selebihnya diaorang buat sedikit bacaan yasin ramai2.

Time nak tidur malam tu aku rasa sedih sangat2 sebab malam last dah kan.aku sayang nak tinggal tempat tu.banyak sangat kenangan aku dekat sana.bergambar dengan kawan2.suka duka semasa dalam gua.aku tak reti nak luahkan dekat sini.

Tiba pulak hari yang terakhir kami dekat sana.peserta lelaki di arahkan untuk robohkan khemah masing2 termasuk khemah peserta perempuan.time ni hati rasa sayu je sebab dah nak balik ke UNISZA.bergambar banyak2 untuk buat kenangan.lantak lah semua orang duk tengok kitaorang bergambar sakan.dah macam tak pernah jumpa camera.

THEN,semua angkat barang-barang  letak dalam bas.pastu ‘ketua program’bagi chance untuk bergambar dekat pintu gerbang gua tempurung la lebih kurang.setelah itu kami semua bertolak pulang bersama kenangan masing2 yang telah tercipta sewaktu di gua tempurung.haa sebelum terlupa,masa bertolak pulak tu sempat jua kami singgah di Cameron highland.aku beli bunga ni dan jagung banyak2…J



ni pulak gambar yang di tangkap sebelum bertolak pulang.semua peserta ada.cuba teka mana aku??

No comments:

Post a Comment