Saturday, May 26, 2012

ALLAH akan jaga aibmu, jika kamu menjaga aib orang lain..

vassalamualaikum...nampaknya sudah sekian lama aku tidak menulis di sini....bukan apa,aku tak boleh nak buka laptop lama2 sangat sebab anak sedara aku yang sorang ni suka sangat kacau time aku mengadap laptop...asal aku bukak saja tak senang duduk aku tengok...yang dia tahu nak dengar lagu ummi dekat youtube..hari2 mesti nak dengar lagu tu..kalau aku tak bagi kan menangis bukan main...kalau aku tak online pulak dia asyik mintak handphone aku nak dengar lagu yang aku rakam daripada handphone kawan..lagu eren(takkan pisah) hmm macam tu lah hari2...sampai aku dah tak tahu nak sorok kat mane..huhu

okla nampak dah lari tajuk dah kan?hehe..ok berbalik kepada tajuk kat atas tu sebenarnya bukan apa..just untuk peringatan buat diri aku sendiri..yang selalu alpa.aku bukanlah siapa-siapa.hanya manusia biasa yang banyak melakukan kesalahan...tajuk ni juga sebagai motivasi buat diri aku sendiri untuk tidak membuka sebarang aib tentang diri orang lain.sebab bila kita jaga aib orang lain allah akan jaga aib kita kelak..tapi aku tak faham kadang-kadang  ada yang macam dah jadi hobi duk buka aib semua orang...sebar sebarkan..walhal cerita tu belum tentu betul..entah benar entah tidak..hmm..kalau ya benar sekalipun untuk apa kita sebarkan..biar semua orang sisihkan pelaku tersebut??kita sebagai kawan seharusnya mengambil langkah yang bijak..siapa dia sekalipun,cubala nasihat dulu betul betul..jangan lah sampai sebab mulut kita, semua berpecah belah..macam dah jadi batu api dah...duk laga-lagakan orang...mungkin ada PHD..huhu(penyakit hasad dengki)tak tuju kat sape2...awal2 lagi aku dah cakap tadi kan motivasi untuk diri sendiri:-)

manusia ni tak boleh lari dari melakukan dosa dan kesalahan.semua penah buat silap.tapi kita jangan lah duk hina,mengumpat,macam2 lagilah....nanti terbalik dekat diri sendiri macam mana la agaknya...pernah dengar tak ada satu riwayat yang mengatakan "janganlah kamu menghina seseorang kerana perbuatan keji yang penah dilakukan kerana kamu tidak akan mati sebelum melakukan dosa itu"(tarmizi)..mesti ramai dah pernah dengar kan...lagipun dah ramai kawan2 kita dah post riwayat ni dekat mukabuku kan...cuba cuba lah renung2 kan..muhasabah diri...sudah cukup banyak kah amal kita sampai kita dah macam berlagak yang kita ni sudah baik..sama-samalah kita tegur untuk kebaikan bersama...ada orang dia tak boleh kalau ditegur.tapi berdasarkan pengetahuan aku,melalui bentuk penulisan lagi buat seseorang itu tersentuh bila baca..so banyakkan membaca majalah s0lusi..hehe.tulah kadang2 aku malas nak layan sangat apa yang orang cakap...mulut manusia faham2 jelah...sabar dan terima je apa orang nak cakap..:-)
haa satu lagi sayangilah sahabat kamu dengan hati bukan dengan perasaan..sebab perasaan ni boleh berubah dari semasa ke semasa..dah boring kawan tinggal pastu cari kawan lain pastu bila dah jumpa yang lain tinggal pulak yang tu..hmm..sama-samalh kita menegur kalau ada silap...tapi jangan kita asyik duk nampak silap dia jer...nanti orang fed up ...
p/s:semoga kita menjadi manusia yang sentiasa bersyukur atas nikmat akal yang ALLAH berikan untuk berfikir..moga2 syukur itu lahir dari hati yang ikhlas berpesan2 keranaNya...bukan untuk menyebarkan aib semata2...peace no war:-)-lubuk hati linda-

No comments:

Post a Comment